НАУЧИ ИСТИНАТА

АРХИВ/Меглена Кунева: Сметката за ток може да се промени веднага
Публикувано на 05.02.2013 в Акценти, Медии, Научи истината, прочетено 2592 пъти

Г-жо Кунева, защо обща сметка за ток, а не за водата или за парното? Там също има грешки, хората са недоволни.

Да сме наясно, че не може всички проблеми на България някой да ги реши в Брюксел. Там, където сме ги идентифицирали, трябва да ги отстраняваме. Защо да не направим потребителски индекс в България и да видим къде са нашите проблеми и кои са областите, в които трябва да се инвестира повече, за да може и бизнесът да е доволен и да има равни условия да работи, и да има потребители, които получават стойност срещу парите си. Ние изследвахме пазара по 5 индикатора: цена, безопасност за стоки, смяна на доставчика на услуги, оплаквания и задоволство на потребителите. И установихме, че хората са най-недоволни от банковите услуги и от енергийния пазар.

Първият голям потребителски индекс доведе до ясна диагноза: Европа е успяла със стоките - 69% от европейците са доволни. Оплакванията са главно в областта на услугите и това не е случайно. Защото за стоките имаме законодателство, което работи от години и дава резултати. Но за услугите почти нямаме общностното законодателство. А където го има в страните, не е адаптирано към правата на потребителите. Стоката можеш да я върнеш, но какво правиш, ако не харесваш доставчика си на ток и няма с кого да го смениш.

Доставчици на ток в Европа са няколко големи компании, които не навсякъде предлагат удобните сметки. Защо смятате, че идеята ви ще бъде приета от бизнеса и реализирана?

Медиите ми давате такава увереност, обществената подкрепа за това, което правим. Увереност ми дава устойчивостта на политиката за изследване на пазара. Силата на потребителя през медиите и през социалните канали като “Фейсбук” и “Туитър”, ни дават големи възможности за сравнение, за оплакване.

Идеята ви изисква събиране на повече информация, че и повече хартия. Тези разходи ще са за сметка на абонатите. Какво биха избрали те - цената или информацията?

На правата не може да им се противопоставя цена. Това се опитвам да направя част от мисленето на икономистите в България, не просто на хората - правата на потребителите не са лукс. Че ако чуеш оплакванията им навреме, можеш да предотвратиш фалита на компанията или да вложиш повече състезателност в един сектор и да го направиш на регионално или на европейско равнище.

Потребителите са агенти на промяната и държавата може много да съкрати от надзора на пазара, ако се вслуша в тях. Бих препоръчала на бизнеса сериозно да се замисли над резултатите, да види какво се случва на този пазар и защо хората в един момент казват: няма да плащам сметките. Нека бизнесът, като по-добре организиран, да чуе тази тревога.

А сметката е много прибрана като информация и няма да е по-скъпа. А ако се монтират датчици във всеки дом, както е в Швеция, няма да има нужда от хартия. Но все още сме много далече от този проект. Информацията не е лукс.

Освен на медиите на кого разчитате новата сметка да стане факт?

На регулаторите. Вече изпратих писма на ДКЕВР, на Министерството на икономиката и енергетиката и на трите енергодружества.

И те ще видят рационалността на вашето предложение и ще го приемат?

Да, това е смисълът. Може веднага да стане с решение на регулатора, с наредба, със закон, ако България поиска така. Това е готова форма, която, ако се обсъди и се приеме като най-добра (може би с някакви промени), веднага да може да се “облече”. Предложението за тази стъпка е общо дело на европейските регулатори, на потребителските организации, на представители на индустрията и на Европейската комисия.

Какво препоръчвате за нас – да наложат сметката със закон или да оставят на бизнеса да се разбере?

Заради законодателната икономия аз съм привърженик нещо, в което вярваш, да го приемеш и да започнеш да го правиш веднага. Ако се постигне такова съгласие, то може от утре да стане практика на всички електроразпределителни дружества. Много по-кратко е, отколкото да се прави закон, и ако нещо не е както трябва, да се променя. Вярвам в саморегулацията, но да има рамка и да се наблюдава. Тя е висшият пилотаж, по-лесно е да се законодателства.

Давате модели на сметки, които са твърде подробни. Посъветвайте хората къде да гледат най-напред.

Яснотата и разбираемостта като принцип са много важни. За различните потребители ще натежат различни неща. Един е възрастен или има проблем с очите. Той може да иска компанията да му изпраща сметките с по-едър шрифт. За друг ще е интересно как е организирано плащането. За скандинавците е много важна зелената енергия. Те искат да знаят колко е токът от възобновяеми източници. А при нас значение ще имат най-вече цената и какво става, ако не платиш.

Какво трябва да става, ако не платиш сметката?

Компаниите трябва да имат много по-ясна политика за стимулиране на издължаването. Знаете колко оплаквания имахме, че потребителите не са били уведомени, че токът им ще бъде спрян. Комуникацията между компанията и потребителя също ще е важна за българските потребители.

Достатъчно е да се види от какво са оплакванията. Това е точната диагностика на какво да обърнем внимание. Може да се направят фокус групи. Нека ДКЕВР или дружествата да променят предлагания от нас модел, но да направят проучване какво се смята за важно и около това да конструират сметката.

Хората ще харесат идеята ви, но какво да направят, ако не им харесва цената? Не могат да избират доставчик.

Да, но могат да искат от регулатора да направи така, че пазарът да се равнява по най-добрите. Ние поне имаме 3 доставчика и може да се види кой действа най-добре и да послужи за пример. Хубаво е да се види и цената в съседните страни. Когато се определя методиката на цената от ДКЕВР, участват и потребителски организации, които представляват нашите интереси и които могат да зададат нашите въпроси. Там е мястото да се дискутира цената. Количеството също влияе и затова ДКЕВР може да даде съвети за енергийната ефективност – как да се избират и използват енергоспестяващите уреди.

Предлагате сметката да включва информация как да се пести ток. Но какъв е интересът на доставчика да учи хората да потребяват по-малко?

Какъвто е, когато убеждаваме банките да не предлагат винаги най-скъпия продукт, а най-подходящия за потребителя. Тъкмо за това имаме регулатор. Несъвършенствата на нелиберализирания пазар са ясни, но източникът за компенсирането им е регулаторът. Ако енергийната ефективност е важна, национална политика, ще можем да ползваме заеми за проекти, в които първо обществените сгради трябва да намалят разхода на енергия и след това частните. Колкото повече искаш да се усъвършенстваш, толкова повече възможности имаш и Еврокомисията помага. Ако не се променяш, няма да има повод да искаш пари.

Интернет форумите са ви ядосани, че се каните да забраните iPhone в Европа. Ще го направите ли?

Не, разбира се. Но ако избухва, както се твърди, и е опасен, трябва да бъде спрян. За мен няма значение колко голяма е компанията. Досега няма доказателства и след лятото оплакванията, които имахме от Холандия, Франция и Германия, заглъхнаха. Сигурна съм, че ако се докаже, че има проблем не в батериите, а в телефоните, “Епъл” ще направи всичко, за да запази репутацията си. Има едно мото в коментаторската колона на “Файненшъл таймс”, което ми харесва и важи в еднаква степен за журналистите и за политиците: “Без страх и без услуги.” Ще добавя – когато става въпрос за правата на потребителите.

Интервю на Меглена Кунева, председател на ""Движение България на гражданите", за в-к "24 часа" от 2009 г.

Тагове: Движение България на гражданите, Меглена Кунева, ГЕРБ, ДПС, БСП, Коалиция, Партия, Манипулации, Ток, Цена

СПОДЕЛИ:

 




ЛИЦА
 
   
      Copyright 2014 Всички права запазени | Условия за ползване на сайта