Олга Милчалиева е счетоводител в частна фирма с висше икономическо образование. Тя бе сред активните граждани, подкрепящи кампанията на хората с увреждания. На тази избори е кандидат за общински съветник от коалицията „Движение България на гражданите“ (ДБГ, ЗНС, НДСВ, Път на младите).

Йорданка Фандъкова каза, че София се е развила много, откакто тя е кмет. Какви са вашите впечатления?

Зависи какво се разбира под „развила“. София става все по-презастроена, по-мръсна и по-задръстена. Населението се увеличава, кварталите растат с бързи темпове, но не се прави почти нищо за инфраструктурата. В част от новите квартали няма удобен транспорт, липсват училища, детски градини, дори елементарна инфраструктура. Ремонтират се някои основни булеварди, централни улици, но забелязвам, че новоремонтираните участъци издържат по година-две и отново са за ремонт. Според мен няма цялостна визия за това как да изглежда нашата столица. Всичко се прави на парче без дългосрочна концепция.

Достъпна ли е София за хора с увреждания?

София е недостъпна за хората с увреждания. Казвам това от личен опит. В последните години се правят някакви усилия, но те са половинчати и не спомагат кой знае колко това да се случи. Да започнем от кварталите. Почти е невъзможно човек с увреждане да стигне до центъра с градски транспорт. В кварталите няма скосени тротоари, спирките на градския транспорт са недостъпни почти изцяло.
Друг проблем са разбитите и неравни тротоари. Напълно недостъпни са и по-голяма част от обществените сгради. Слагането на някакъв вид релси въобще не решава проблема, а само отбива номера. Понякога дори това е по-скоро опасно отколкото полезно.

За хората, които се нуждаят от специални грижи, електронните услуги са изключително важни, тъй като за тях и семействата им е трудно да се редят по опашки, да попълват документи и да се местят по гишета. Сега, като образно казано нямаме "дигитално управление", как се справят хората с увреждания?

Ами справят се трудно. Повечето Дирекции на АСП са недостъпни за хора с увреждания. И не само те. Въобще електронните услуги на територията на Столична община или липсват, или са сведени до минимум. За мен лично е странно в днешно време да чакаш на опашка, за да входираш Заявление, но още по-странно е да трябва отново да се наредиш на същата тази опашка, за да разбереш резултата. Това е губене на време не само на хората с увреждания, но и на всички граждани на София.

Как стои ситуацията с метрото, автобусите и трамваите. Създадени ли са условия за трудно подвижни хора?

Първо трябва да успееш да стигнеш до спирка, което е доста трудно, а на места и невъзможно. Живея в „Суха река“ и мога да дам пример с трамвай 22, който минава по бул. „Ботевградско шосе“. Абсолютно невъзможно е да се стигне до трамвайната спирка с количка. Освен това дори и да стигнеш до спирката, качването в трамвая е невъзможно.
В центъра се правят някакви опити. В новите станции на метрото има асансьори. Но например метростанция Сердика е напълно недостъпна откъм Министерството на здравеопазването.
Доколкото съм запозната трамвай 7 е с нисък под и пригоден за хора с увреждания, но как може да се стигне до някоя от спирките му по бул. „България“ остава загадка.

В каква посока бихте искали да се промени столицата?

Надявам се София да стане по-чиста, по-зелена и по-достъпна. За тази цел трябва да се предприемат редица мерки. На първо място да се ограничи трафика в центъра, но това ще се случи при довършване на Околовръстното шосе, за да може част от трафика от квартал до квартал да не минава през центъра. В новите квартали трябва да има предвидени места за зелени площи, спортни съоръжения и повече места за игра на децата. Бих се радвала ако се помисли за изграждане на нови паркове например.
Но основен мой приоритет си остава достъпната среда. Оттук нататък освен да се мисли за достъпността на обществените сгради и съществуващия транспорт, трябва да се работи за това всяка една нова сграда да бъде напълно достъпна и построена по всички изисквания на Наредба № 4 от 2009 г. за проектиране, изпълнение и поддържанена строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда на населението. Това значи да се повиши контрола по спазването ѝ. Явно досега контрол липсва или е недостатъчен. Относно градския транспорт трябва новите автобуси, които се закупуват да отговарят освен на екологични норми да бъдат напълно достъпни за хора в неравностойно положение.

Много кандидати за кметове казват, че София трябва да стане социална. Какво значи всъщност социална София?

За мен „социален град“ означава град, който дава равни възможности на всички свои граждани. Равен достъп на всички деца до детски градини, равен достъп на хората с увреждания до всички обществени и културни сгради, равен достъп на всички до качествена инфраструктура, независимо от това дали живеят в краен квартал или в центъра.

Защо вярвате на Мая Манолова?

Мая Манолова, докато беше Омбудсман, доказа, че може да работи за каузи и да отстоява правата на гражданите. В нейно лице виждам човек, който има желание, а има и силите да промени досегашния модел на управление. Ето защо ние от Софийската организация на ДБГ решихме да я подкрепим и заставаме зад нея и действаме за промяната!

 

*Интервю за tоpnovini.bg