След дългогодишни усилия и спорове, държавното финансиране за частните училища и детски градини е факт от 1 януари 2018 г., но от страна на самите училища, поне засега няма засилен интерес. Оказва се, че към днешна дата, субсидия са поискали едва 9 от тях, а общият им брой е над 160. По темата разговаряме с Бойка Маринска и Димитър Танев – народни представители от 43-то Народно събрание, гласували тези текстове.

Г-жо Маринска, когато частните училища и детски градини получиха правото на държавно финансиране, се демонстрира слаба мотивация за държавната субсидия. Какво е обяснението?

Идеята за държавното финансиране на частните училища беше заложена в проекта на Закона за предучилищно и училищно образование, внесено от депутатите от ГЕРБ но след разгорещени дебати, Реформаторският блок настоятелно вкара в проекта социален елемент, който дава възможност на 20% от приетите деца, които са с изявени дарби, постигнали високи резултати на национални олимпиади и състезания, както и деца от социално слаби семейства, да се обучават без такси в случаите, когато частното училище получи държавно финансиране. Логиката ни като вносители с колегата ми Димитър Танев беше, че е справедливо, ако държавата дава пари и на частните училища, да постави и условие. И така, 43-то Народно събрание гласува да се отпускат средства за частните училища, но с изричното условие, ако те приемат 20 % от децата без такса

Още преди текстът да стане факт, частните училища реагираха остро. Вашето обяснение? Още 2015 г. частните училища реагираха остро срещу текста, съгласно който трябваше да осигурят на 20% от приетите деца безплатно обучение, но не реагираха срещу това да получават пари от държавата. И питам – кое ще наложи увеличение на таксите на останалите 80% от децата, което изтъкваха като аргумент, след като получават едни допълните средства от държавата за 100% от децата? И не могат да осигурят на 20% надарени и социално слаби деца безплатно образование? Звучи несериозно. Моето обяснение за малкия брой училища, които са заявили държавно финансиране е, че останали изчакват промяна в Закона за отмяна на социалния елемент, който ги задължава част от децата да се обучават безплатно, за което вече правят политически совалки. А искат такава, защото същият този закон им разрешава държавно финансиране, но с изричното условие за 20-те процента.

Г-н Танев, Вие също гласувахте частните училища да могат да получат държавна субсидия, изненада ли е за Вас резултатът? Без значение е дали в началото ще се включат 5 или 10 % от частните училища. Важното е да тръгне процесът. Давам пример от преди 10 г. с въвеждането на матурите, когато висшите училища бяха скептични, че с това ще се заместят входните изпити в университетите, а днес почти навсякъде приемът е с резултатите от матурите. Световна практика е, ако имаш достъп до държавно финансиране да имаш и социална отговорност. Дали това ще е чрез дофинансиране или друго решение, е въпрос на обществено съгласие. Според нас, вместо държавата да предостави 80 % от полагаемите се средства, което е и световната практика, е по-добре даровитите деца, които нямат финансова възможност да имат достъп до качествено образование. Затова и при нас държавата им дава 100% от полагаемата субсидия за брой деца. И това решение почти не изисква допълнителни средства. Защото, ако в един клас имаш 10-12 ученици, какво ти струва да сложиш един допълнителен чин и още две умни деца да учат с останалите. Нито ще плащаш допълнително за учители, нито пък за парно! Дори, за всяко училище ще е гордост да има ученик, световен шампион по математика или информатика! И се учудвам защо това се посочва като едва ли не най-големия проблем? Но категорично заявявам че, не е това и зад публичното говорене против разумното предложение стои именно голямото предизвикателство.

Не се ли отнема по този начин свободата на частните училища? Частното образование е част от общото образование в страната. Дали частното образование е готово да се раздели с част от „свободата“ си срещу държавно финансиране и има ли мениджъри, които са готови да инвестират в „масово“, а не в „бутиково“ частно училище е въпрос, на който времето ще отговори. Убеден съм, годините ще покажат, че ще има развитие.

Източник: www.pz.24info.bg

0
0
0
s2sdefault
powered by social2s
Нагоре