Комисията за бедствия и аварии да стане агенция към МС с увеличен капацитет, каза още председателят на транспортната комисия в НС

Да бъдат наградени всички служители от всички служби, които са били на терен и са рискували живота си в Хитрино. Те са подписали декларации за участие по собствена воля в опасните дейности по обезопасяване на терена – това подкрепихме на двете комисии, по транспорт и вътрешни работи, които заседаваха заедно и изслушахме министрите на транспорта и МВР за тежкия инцидент в Хитрино. Установи се, че е имало адекватни и бързи действия на държавата и органите й на мястото на инцидента. Това каза Настимир Ананиев по БНТ относно причината за трагедията в Хитрино.

По думите на Ананиев на заседанието е била дадена идея Комисията за бедствия и аварии да стане агенция към МС с увеличен капацитет. Такава агенция трябва да има достатъчно експерти и технически капацитет, защото инцидентът в Хитрино показа, че държавата няма специалисти по експлозии, в случая с пропилен, и такива се изпратиха от „Нефтохим – Бургас”, посочи Ананиев. Трябва да има подготвени кадри на държавата, и то достатъчно, категоричен бе той.

Ананиев посочи, че при изслушването на смесеното заседание на двете комисии е станало ясно, че няма взривена цистерна, а е имало изтичане на газ, причинено от скъсана връзка между вагоните, която е пробила една от цистерните и е предизвикала възпламеняването на този газ от битова печка в една от къщите на мястото на инцидента.

Ананиев добави също, че на заседанието е докладвано, че е била двойно по-висока скоростта, с която влакът е влязъл в Хитрино - със 78 км/час, вместо с 40 км/час. В продължение на над километър, където е имало пет сигнализации, тази скорост не е намалена. Влакът се е движел така, сякаш ще минава транзитно през гарата, а няма да спира, каза още Ананиев. Това е странно и разследването ще установи причините. Машинистите са били опитни хора, единият е с много години стаж, каза още той и подчерта, че комисиите в НС са установили, че държавата е реагирала адекватно и са обсъдили нуждата да се направят законови изменения. В момента съм поръчал анализ за опасните товари, които минават през населени места, за да прецизираме нормативните изисквания и да се затегне контролът, каза още Ананиев.

Той посочи, че композицията е била с 26 цистерни с обща тежест над 1700 тона, 3 са били с пропан бутан, 20 - с пропилен, 3 са били празни и 2 са локомотивите. При късането на връзката и дерайлирането се преобръщат 12 цистерни, 9 остават на релсовия път изправени, а нормално с локомотивите са преминали първите 5 цистерни, обясни докладваните пред комисиите факти Настимир Ананиев и добави, че разследването може да каже повече защо се е обърнала първа именно шестата цистерна.

По думите му факторите за инцидента ще се обявят от разследването. Според Ананиев информирането на медиите и обществеността от страна на щаба, Пожарната и МВР е било на много добро ниво. Вече 15 фургона са осигурени, кметът е върнал други 6, защото не са необходими, добави още той докладваните факти на комисия и подчерта, че най-важното  в момента е хората да се върнат към нормализиране на ежедневието си в Хитрино. Виновните трябва да бъдат наказани, което обаче е работа на разследването и съда, каза още той. Рискът от преминаващи опасни товари през населени места се обследва и след анализа ще се предприемат адекватни промени, категоричен бе председателят на Транспортната комисия в НС.

0
0
0
s2sdefault
powered by social2s
Нагоре