- Г-н Делчев, като успешна или неуспешна оценявате 2015-а? Реформаторският блок започна годината с много надежди, намерения и амбиции. Каква е равносметката 12 месеца по-късно, след като вече сте част от управлението? 

- Равносметката е, че положихме доста усилия особено в определени направления, за да се случат реформите, които бяхме обещали в предизборната кампания и заради които хората гласуваха за нас. В крайна сметка въпреки многото усилия резултатите са незадоволителни за нас.

Не можем да отречем, че бяха направени стъпки в правилната посока, но за жалост се изисква много повече, за да може реформите конкретно в образование, правосъдие и здравеопазване да вървят напред. Затова възлагаме големи надежди на 2016-а.

- Т.е. оценката ви за участието ви в управлението досега е незадоволителна?

- Участието ни във властта е необходимо като инструмент за случване на реформите. В противен случай да стоим отстрани да пригласяме или да крещим като малки деца, недоволни от това или онова, няма да има особен ефект върху цялостната политика на страната. Затова по-скоро вървим в посока на това, оставайки в управлението, да се опитаме да прокараме с по-бързи темпове и в по-кратки срокове реформите, които сме си задали. 

- Има ли шанс те да се случат? Или пък след 6 месеца, когато правите оценка за изпълнението им, РБ вкупом ще излезе в опозиция, както предрече Радан Кънев?

- Аз смятам, че когато говорим за резултати, трябва да мислим за това как ще се случат, а не как няма. И за да не е абстрактен отговорът ми, нека кажа какво може и какво не може да се случи. Така например в сферата на правосъдната реформа в рамките на три месеца ВСС може да се раздели на две колегии и да заработи. В рамките на два месеца може да бъде въведено явното гласуване през Закона за съдебната власт. До 6 месеца може да се направи реформа така, че като цяло органите в съдебната власт да заробят по-активно и то пак става през Закона за съдебната власт и ГПК. И най-важното - в рамките на половин година в парламента можем да изберем членовете на бъдещия Инспекторат към ВСС, който отговаря за почтеността сред магистратите и борбата с корупцията и се надявам, че с новите възможности те ще направят така, че случаи като "Яневагейт", "Красьо Черния" и подобни ще останат в историята. Това са реални неща, които могат да се случат в рамките на 6 месеца. Затова поискахме среща с Екатерина Захариева, преди да бъде избрана за правосъден министър, за да получим гаранции, че тя ще поеме в тази посока.

- И получихте ли гаранции от нея, защото вие от РБ пак се разделихте в гласуването си?

- Разделихме се, факт е. Но мнозинството в РБ считаме, че в сектор "Правосъдие" заради недостатъчния обем промени в конституцията се отвори една дупка и всъщност опитахме да решим този проблем. Не говорим за даване на доверие в аванс, а за продължаване на съдебната реформа така, както бе зададена от предишното ръководство на Министерство на правосъдието. А за тази цел трябва да бъде избран човек. Това е причината да гласуваме за Екатерина Захариева с ясното съзнание, че следващите 6 месеца много внимателно ще следим нейната дейност и ще оценим какво е направено.

- Докъде стигна проектът за анекс към коалиционното споразумение? Какви приоритети сте заложили?

- Развитие на реформата в съдебната система, по-качествено образование и здравеопазване, като акцент е въвеждането на електронна здравна карта, административното управление и промени в енергетиката. Всички тези въпроси влизат в анекса към коалиционното споразумение, който до голяма степен е изготвен вече. Той е на етап съгласувателен режим между партньорите в РБ и тази седмица ще бъде предоставен на ГЕРБ, за да може те да го прегледат, ако имат корекции, да ги обсъдим и до края на януари анексът да бъде подписан.

- А докъде стигнаха отношенията ви в РБ? Възможно ли е единството в него?

- За мен е възможно. През тази година ние доказахме, че се борим за принципите, в които вярваме, че успяваме и сме последователни. Да, част от колегите реагираха емоционално на това, че съдебната реформа не е толкова дълбока, колкото искахме. Но аз съм убеден, че в рамките на едно дясно управление и препотвърждаване на ангажиментите на партньорите в него можем да реализираме реформите с по-бързи темпове през 2016-а. Със случването им останалите ни партньори в РБ ще преосмислят решението си.

- Другият съпредседател на ПГ на ГЕРБ Найден Зеленогорски заговори за криза в доверието с ГЕРБ. Анексът ли е изходът за възстановяването му?

- Той е една от стъпките. Не бих казал, че е най-важната. Всеки може да декларира всичко, но действията са с по-голяма значение от думите. Затова е важно какво ще се направи през първата половина на следващата година - в рамките на тези месеци трябва да видим конкретни законопроекти, внесени в НС, и решения, взети по установения начин - в съгласие, с оглед на обществения интерес. Само така могат да се случат реформите в петте приоритетни сфери, които сме извели в анекса.

- Приоритет за ДБГ остава антикорупционният закон на г-жа Меглена Кунева. Доколкото разбирам, вие изисквате той да бъде приет до март поне на първо четене. Как ще се случи това, след като тя не се е отказала от анонимните сигнали, заради които веднъж проектът бе отхвърлен? Спорен остава и въпросът как ще се избира шефът на бюрото за борба с ВИП корупцията, депутатите бяха против да бъде назначаван от Министерски съвет.

- Законопроектът е на етап внасяне в МС за обсъждане. Той е една от важните 5 точки, които ще залегнат в бъдещия анекс към коалиционното споразумение с ГЕРБ и които трябва да се развият през следващите 6 месеца, за да можем ние да бъдем убедени, че това правителство и това мнозинство искат реформи. Всъщност той е най-важният елемент от борбата с корупцията. Всички видяхме, че и посланиците, и ЕК, и цялото българско общество реагираха негативно на отхвърлянето на първоначалния вариант, предложен от г-жа Кунева. Да, той ще претърпи някакви промени най-малкото заради това, че конституцията изисква когато нещо е било отхвърлено, в тримесечен срок да бъде променено. Амбицията и на г-жа Кунева, и на правителството, и на г-н Борисов е да има един реален антикорупционен закон. По отношение на неподписаните сигнали, както ще се наричат в новия проект, предвижда се много по-ясен и обективен начин за приемането им и работата по тях. Тези, които не са достатъчно обосновани и не отговарят на определени изисквания, въобще няма да бъдат разглеждани. Така че ще бъдат отсявани реалните сигнали от чистите доноси.

Колкото до избора на ръководителя на новия орган, върви дебат как да става това. Една от идеите е да се създаде специален комитет от трите власти, която да го избира. Друга - да бъде назначен от президента по предложение на НС.

- Скандалите в съдебната система помагат ли в посока оздравяването й, или пречат на този процес?

- Те са символ на това, че системата сериозно боледува. Корупцията в системата е факт и всеки, който е имал сблъсък със съдебната система, добре знае, че част от магистратите са подложени на натиск, а някои упражняват корупционни практики. Цялата реформа е насочена към това да върне почтеността на магистратите, те да са независими и да осигуряват качествено и бързо правосъдие. Всичко това изисква много работа, която няма как да бъде свършена за 6 месеца, но голяма част от нея може да стартира за 6 месеца.

- А скандалите в РБ за какво са показател?

- Показателни са за това, че при нас като демократична организация винаги е имало различни мнения - някои по-радикални, други - по-умерени. Да, понякога водят до различни решения, но са симптом, че РБ трябва да полага много по-големи усилия в посока консолидиране. Никой не оспорва, че РБ непрекъснато покачва резултатите си на изборите.

- А АБВ, БСП и ДПС не само оспориха тази констатиция, но ви обвиниха, че преяждате с власт.

- Те имат интерес да нямат конкуренция на политическия терен. ДПС специално искат да влязат във властта по един или друг начин, а РБ им пречи. Затова блокът трябва да е много внимателен, когато решава да излиза от управлението. Напускайки го, трябва да си даваме сметка какво идва след нас. БСП и ДПС по-добри ли са от сегашното управление? Аз мисля, че не са.

- Радан Кънев намекна, че готви "солидна дясна алтернатива на сегашното управление", знак за нов десен проект ли е?

- Не мога да кажа. Далеч съм от оценката, че РБ трябва да бъде погребан или тотално подменен, най-малкото защото смятам, че досега не е изневерил на принципите си за отстояване на реформите, нито на избирателите си. Да, разочарованието и у нас самите, и у хората, които ни подкрепят, че промените не се случват с темповете, които искаме, го има, но нека си даваме сметка, че не всичко зависи от нас и не всичко може да бъде постигнато с 23-ма депутати. Не смятам, че РБ буксува. Всички слухове за преждевременната смърт на РБ са силно преувеличени.

- Ще се стигне ли до предсрочни избори?

- Мисля, че едни предсрочни избори биха блокирали започнатите реформи и ненужно похарчаване на 30-40 млн. лв. Ние искаме да реализираме целите си.

Копирано от standartnews.com- Г-н Делчев, като успешна или неуспешна оценявате 2015-а? Реформаторският блок започна годината с много надежди, намерения и амбиции. Каква е равносметката 12 месеца по-късно, след като вече сте част от управлението?- Г-н Делчев, като успешна или неуспешна оценявате 2015-а? Реформаторският блок започна годината с много надежди, намерения и амбиции. Каква е равносметката 12 месеца по-късно, след като вече сте част от управлението?
- Равносметката е, че положихме доста усилия особено в определени направления, за да се случат реформите, които бяхме обещали в предизборната кампания и заради които хората гласуваха за нас. В крайна сметка въпреки многото усилия резултатите са незадоволителни за нас. Не можем да отречем, че бяха направени стъпки в правилната посока, но за жалост се изисква много повече, за да може реформите конкретно в образование, правосъдие и здравеопазване да вървят напред. Затова възлагаме големи надежди на 2016-а.

- Т.е. оценката ви за участието ви в управлението досега е незадоволителна?

- Участието ни във властта е необходимо като инструмент за случване на реформите. В противен случай да стоим отстрани да пригласяме или да крещим като малки деца, недоволни от това или онова, няма да има особен ефект върху цялостната политика на страната. Затова по-скоро вървим в посока на това, оставайки в управлението, да се опитаме да прокараме с по-бързи темпове и в по-кратки срокове реформите, които сме си задали.

- Има ли шанс те да се случат? Или пък след 6 месеца, когато правите оценка за изпълнението им, РБ вкупом ще излезе в опозиция, както предрече Радан Кънев?

- Аз смятам, че когато говорим за резултати, трябва да мислим за това как ще се случат, а не как няма. И за да не е абстрактен отговорът ми, нека кажа какво може и какво не може да се случи. Така например в сферата на правосъдната реформа в рамките на три месеца ВСС може да се раздели на две колегии и да заработи. В рамките на два месеца може да бъде въведено явното гласуване през Закона за съдебната власт. До 6 месеца може да се направи реформа така, че като цяло органите в съдебната власт да заробят по-активно и то пак става през Закона за съдебната власт и ГПК. И най-важното - в рамките на половин година в парламента можем да изберем членовете на бъдещия Инспекторат към ВСС, който отговаря за почтеността сред магистратите и борбата с корупцията и се надявам, че с новите възможности те ще направят така, че случаи като "Яневагейт", "Красьо Черния" и подобни ще останат в историята. Това са реални неща, които могат да се случат в рамките на 6 месеца. Затова поискахме среща с Екатерина Захариева, преди да бъде избрана за правосъден министър, за да получим гаранции, че тя ще поеме в тази посока.

- И получихте ли гаранции от нея, защото вие от РБ пак се разделихте в гласуването си?

- Разделихме се, факт е. Но мнозинството в РБ считаме, че в сектор "Правосъдие" заради недостатъчния обем промени в конституцията се отвори една дупка и всъщност опитахме да решим този проблем. Не говорим за даване на доверие в аванс, а за продължаване на съдебната реформа така, както бе зададена от предишното ръководство на Министерство на правосъдието. А за тази цел трябва да бъде избран човек. Това е причината да гласуваме за Екатерина Захариева с ясното съзнание, че следващите 6 месеца много внимателно ще следим нейната дейност и ще оценим какво е направено.

- Докъде стигна проектът за анекс към коалиционното споразумение? Какви приоритети сте заложили?

- Развитие на реформата в съдебната система, по-качествено образование и здравеопазване, като акцент е въвеждането на електронна здравна карта, административното управление и промени в енергетиката. Всички тези въпроси влизат в анекса към коалиционното споразумение, който до голяма степен е изготвен вече. Той е на етап съгласувателен режим между партньорите в РБ и тази седмица ще бъде предоставен на ГЕРБ, за да може те да го прегледат, ако имат корекции, да ги обсъдим и до края на януари анексът да бъде подписан.

- А докъде стигнаха отношенията ви в РБ? Възможно ли е единството в него?

- За мен е възможно. През тази година ние доказахме, че се борим за принципите, в които вярваме, че успяваме и сме последователни. Да, част от колегите реагираха емоционално на това, че съдебната реформа не е толкова дълбока, колкото искахме. Но аз съм убеден, че в рамките на едно дясно управление и препотвърждаване на ангажиментите на партньорите в него можем да реализираме реформите с по-бързи темпове през 2016-а. Със случването им останалите ни партньори в РБ ще преосмислят решението си.

- Другият съпредседател на ПГ на ГЕРБ Найден Зеленогорски заговори за криза в доверието с ГЕРБ. Анексът ли е изходът за възстановяването му?

- Той е една от стъпките. Не бих казал, че е най-важната. Всеки може да декларира всичко, но действията са с по-голямо значение от думите. Затова е важно какво ще се направи през първата половина на следващата година - в рамките на тези месеци трябва да видим конкретни законопроекти, внесени в НС, и решения, взети по установения начин - в съгласие, с оглед на обществения интерес. Само така могат да се случат реформите в петте приоритетни сфери, които сме извели в анекса.

- Приоритет за ДБГ остава антикорупционният закон на г-жа Меглена Кунева. Доколкото разбирам, вие изисквате той да бъде приет до март поне на първо четене. Как ще се случи това, след като тя не се е отказала от анонимните сигнали, заради които веднъж проектът бе отхвърлен? Спорен остава и въпросът как ще се избира шефът на бюрото за борба с ВИП корупцията, депутатите бяха против да бъде назначаван от Министерски съвет.

- Законопроектът е на етап внасяне в МС за обсъждане. Той е една от важните 5 точки, които ще залегнат в бъдещия анекс към коалиционното споразумение с ГЕРБ и които трябва да се развият през следващите 6 месеца, за да можем ние да бъдем убедени, че това правителство и това мнозинство искат реформи. Всъщност той е най-важният елемент от борбата с корупцията. Всички видяхме, че и посланиците, и ЕК, и цялото българско общество реагираха негативно на отхвърлянето на първоначалния вариант, предложен от г-жа Кунева. Да, той ще претърпи някакви промени най-малкото заради това, че конституцията изисква когато нещо е било отхвърлено, в тримесечен срок да бъде променено. Амбицията и на г-жа Кунева, и на правителството, и на г-н Борисов е да има един реален антикорупционен закон. По отношение на неподписаните сигнали, както ще се наричат в новия проект, предвижда се много по-ясен и обективен начин за приемането им и работата по тях. Тези, които не са достатъчно обосновани и не отговарят на определени изисквания, въобще няма да бъдат разглеждани. Така че ще бъдат отсявани реалните сигнали от чистите доноси.

Колкото до избора на ръководителя на новия орган, върви дебат как да става това. Една от идеите е да се създаде специален комитет от трите власти, която да го избира. Друга - да бъде назначен от президента по предложение на НС.

- Скандалите в съдебната система помагат ли в посока оздравяването й, или пречат на този процес?

- Те са символ на това, че системата сериозно боледува. Корупцията в системата е факт и всеки, който е имал сблъсък със съдебната система, добре знае, че част от магистратите са подложени на натиск, а някои упражняват корупционни практики. Цялата реформа е насочена към това да върне почтеността на магистратите, те да са независими и да осигуряват качествено и бързо правосъдие. Всичко това изисква много работа, която няма как да бъде свършена за 6 месеца, но голяма част от нея може да стартира за 6 месеца.

- А скандалите в РБ за какво са показател?

- Показателни са за това, че при нас като демократична организация винаги е имало различни мнения - някои по-радикални, други - по-умерени. Да, понякога водят до различни решения, но са симптом, че РБ трябва да полага много по-големи усилия в посока консолидиране. Никой не оспорва, че РБ непрекъснато покачва резултатите си на изборите.

- А АБВ, БСП и ДПС не само оспориха тази констатиция, но ви обвиниха, че преяждате с власт.

- Те имат интерес да нямат конкуренция на политическия терен. ДПС специално искат да влязат във властта по един или друг начин, а РБ им пречи. Затова блокът трябва да е много внимателен, когато решава да излиза от управлението. Напускайки го, трябва да си даваме сметка какво идва след нас. БСП и ДПС по-добри ли са от сегашното управление? Аз мисля, че не са.

- Радан Кънев намекна, че готви "солидна дясна алтернатива на сегашното управление", знак за нов десен проект ли е?

- Не мога да кажа. Далеч съм от оценката, че РБ трябва да бъде погребан или тотално подменен, най-малкото защото смятам, че досега не е изневерил на принципите си за отстояване на реформите, нито на избирателите си. Да, разочарованието и у нас самите, и у хората, които ни подкрепят, че промените не се случват с темповете, които искаме, го има, но нека си даваме сметка, че не всичко зависи от нас и не всичко може да бъде постигнато с 23-ма депутати. Не смятам, че РБ буксува. Всички слухове за преждевременната смърт на РБ са силно преувеличени.

- Ще се стигне ли до предсрочни избори?

- Мисля, че едни предсрочни избори биха блокирали започнатите реформи и ненужно похарчаване на 30-40 млн. лв. Ние искаме да реализираме целите си.

Източник: standartnews.com

0
0
0
s2sdefault
powered by social2s